LIETUVOS TEISININKŲ DRAUGIJOS REZOLIUCIJA/PRANEŠIMAS DĖL VALSTYBĖS TARNYBOS PERTVARKOS

Lietuvos teisininkų draugija suvokdama valstybės tarnybos svarbą šalies teisinėje sistemoje ir jos paskirtį tarnaujant visuomenei užtikrinti viešąjį interesą, valstybės tarnybos neatsiejamumą nuo pačios valstybės, jos vaidmenį visuomenės gyvenime, ir žinodama, kad valstybės tarnybos teisinis reglamentavimas per daugelį metų pribrendo pertvarkai, kad tiek 2014–2020 metų Nacionalinės pažangos programoje, tiek kelių paskutinių Vyriausybių programose valstybės tarnybos tobulinimui buvo nubrėžtos panašios ir tikslios gairės ir tikslai, susipažinusi su jau padarytais darbais tobulinant Lietuvos valstybės tarnybą, yra susirūpinusi šiuo metu vykstančiais politiniais procesais reformuojant Lietuvos valstybės tarnybą.

Kreipiamės į visuomenę, Lietuvos Respublikos Seimą, Lietuvos Respublikos Vyriausybę, ministerijas ir kitas valstybės įstaigas, akademinę bendruomenę, socialinius partnerius, primindami, kad 2014 m. – 2015 m. Lietuvis Respublikos Vyriausybė buvo parengusi naujos redakcijos Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 projektą Nr. XIIP-3268(2), kuriame siūlė iš esmės reformuoti Lietuvos valstybės tarnybos sistemą, kad ji būtų efektyvesnė, lankstesnė, atviresnė, labiau atitinkanti visuomenės poreikius, užtikrinanti geresnės kokybės paslaugas, nereikalaujanti didesnių finansinių ir administracinių sąnaudų, leidžianti valdyti personalą be perteklinių apribojimų ir adekvačiai reaguoti į veiklos rezultatus. Lietuvos Respublikos Seimas 2015 m. spalio 1 d. pritarė po pateikimo Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projektui.

Šis įstatymo projektas buvo atvirai derintas ir aktyviai viešai diskutuotas su visuomene, teisininkų ir mokslininkų bendruomene, socialiniais partneriais, privataus sektoriaus praktikais, remtasi ES ir Pasaulio banko ekspertų rekomendacijomis, o siekiant tobulinti valstybės tarnautojų darbo užmokesčio sistemą, 2015 m. gruodžio 23 d. Seimo valdybos sprendimu Nr. SV-S-1307 sudaryta darbo grupė valstybės tarnautojų, valstybės politikų ir valstybės pareigūnų apmokėjimo už darbą teisinio reguliavimo nuostatoms tobulinti ir suderinti, kuri pasiūlė valstybės tarnautojų pareigybių hierarchija pagrįstus pareiginės algos koeficientų dydžius.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2017 m. kovo 1 d. nutarimu Nr. 137 plačiau neargumentavusi pasiūlė Lietuvos Respublikos Seimui nesvarstyti Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-3268(2), taip pat nurodė, kad parengs ir pateiks Lietuvos Respublikos Seimui naują Valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo projektą ir su juo susijusių įstatymų pakeitimų projektus.

Lietuvos Respublikos Ministras pirmininkas 2017 m. balandžio 27 d. potvarkiu Nr. 84 sudarė darbo grupę Valstybės tarnybos įstatymo projektui parengti. Šiuo potvarkiu darbo grupei pavesta parengti ir iki 2017 m. gegužės 15 d. pateikti Vyriausybei Valstybės tarnybos įstatymo projektą ir su juo susijusių teisės aktų pakeitimo projektus.

Teisininkų draugija supranta ir palaiko neatidėliotinų pokyčių svarbą supaprastinant  valstybės tarnybos reglamentavimą valdant žmogiškuosius išteklius, užtikrinant atsakomybę, efektyvinant darbo užmokesčio sistemą, vadovų lyderių korpusą, įtvirtinant kompetencijų modeli etc. Tačiau, matydami, kad teisės aktų projektų rengimui nėra vykdomos jokios platesnės diskusijos, bei įvertindami laiką (dvi savaitės), skirtą parengti teisės aktų projektus, išreiškiame susirūpinimą bei pagrįstas abejones, dėl darbo grupės (sudarytos iš esmės tik iš politinio pasitikėjimo bei karjeros tarnautojų) sprendimų pagrįstumo ir efektyvumo.

Viešoje erdvėje Vidaus reikalų ministerijos atsakingi politikai ir tarnautojai busimą reformą miglotai ir lakoniškai apibūdina kaip „lankstinti priėmimą/atleidimą, padidinti darbo užmokestį ir pan.“. Tai nesukelia įspūdžio, kad reformai skiriamas rūpestingas ir atsakingas sisteminis požiūris grįstas argumentuotu „seno“ neigimo, galimų teigiamų ir neigiamų pasekmių prognozavimu, leidžiančiu suderinti skirtingus interesus, rasti priimtinus kompromisus ir nenukrypti į neįvertintus  ir nepamatuotus radikalius kraštutinumus, kurie destabilizuotų ir demotyvuotų profesionalius ir kompetentingus darbuotojus, sukeltų perteklinę įtampą ir neištaisomas klaidas.

Raginame ir skatiname Lietuvos Respublikos Vyriausybę atsakingai vykdyti Lietuvos valstybės tarnybos pertvarką, be kita ko atsižvelgiant į  konstitucinės doktrinos ir Europos viešojo administravimo principų ribas, užtikrinti viešumą  ir plačias diskusijas bei besąlygiškai  laikytis teisėkūros taisyklių.

Kviečiame visuomenę aktyviau įsitraukti į valstybės tarnybos pertvarką.

Lietuvos teisininkų draugijos valdyba, 2017-05-12